Saturday, October 22, 2011

DERMA DARAH UNTUK KALI KE-5


Darah aku jenis "A"


Hari ni, 22/10/2011 aku ade karnival makanan halal kt kolej puncak perdana...disebabkan ade derma DARAH, awal2 lagi aku kuar umah pkol9...
rata2 member aku masih tidur lagi...hahaha...
nyenyaknye azlin tdo eh...hahah

Rupa-rupanya aku la orang first yg menderma DARAH ni, bangga pon ade jugak..
derma DARAH ni mmg la febret aku dari dulu, hati tenang je klau dpt tolong orang susah ni..

Seronok klau korang nak tau derma DARAH ni, mula2 memang la sakit lepas tu dh xrasa ape2 lagi dh.. 

huh...byk DARAH keluar..


Di samping tu ade jugak kebaikannye ni klau kita derma darah...

Di antara kebaikan2nye:
Pendermaan darah boleh merangsang badan menghasilkan lebih banyak sel darah baru. Secara tidak langsung ia meningkatkan taraf kesihatan penderma kerana sel darah baru mem
punyai keupayaan membawa oksigen yang jauh lebih baik berbanding sel lama.Ini menyebabkan ramai penderma darah merasa lebih segar dan sihat selepas menderma darah, di samping dapat membantu orang lain. Malah, rata-rata penderma memberi maklum balas mereka lebih tenang kerana mengetahui darah mereka digunakan untuk menyelamatkan nyawa pesakit.

“Selain itu, penderma darah boleh berasa tenteram kerana mempunyai tahap kesihatan baik. Ujian darah dijalankan ke atas semua penderma, walaupun mereka penderma tetap.



Selain itu:
Tahukah anda, tindakan menderma darah akan mengurangkan paras 'iron' di dalam darah. 'Iron' adalah oksidan yang akan meningkatkan radikal bebas di dalam tubuh. Jadi apabila anda menderma darah sekurang-kurangnya sekali dalam setahun, anda mengalami penurunan tahap 'iron' dan ini turut mengurangkan risiko serangan jantung pada diri.

"copy paste je"...

2 comments:

Nuratika said...

thanks for support, atas galakan ko br aku dapat g derma darah, dah tak takut, next time mesti g derma lg, yeah

Mazniatul said...

yeah!!!! mcm tu la sahabat aku...ok pas ni derma darah byk2 k...mcm aku dh derma 2 litre lebih..bia darah lama tukar drah baru yang lebih sihat....hehehe...tahniah sekali lagi tika..